Gode råd

Hvad du ikke ser, er netop det, din motor har ondt af
Når olielampen lyser i din bil, ved du, der er noget galt. Men selv når olielampen viser fred og ingen fare, kan du ikke være sikker på, at din motor har det godt.

Under normale kørselsforhold sørger motorolien for, at du kan køre driftsikkert og problemløst. Men hvad, når kørselsforholdene ikke er normale?

Når du kører mange korte ture (under 8 km) ved temperaturer under 5 graders C.
Når du kører meget i kø, f.eks. til og fra arbejde.
Når du ofte holder i tomgang i længere tid ad gangen.
Når du kører meget på saltede, støvede eller mudrede veje.
Når du kører med trailer, campingvogn eller tagbagagebærer.

Under den slags forhold kan du ikke regne med, at bilfabrikanternes normale intervaller for olieskift er nok. De fleste bilfabrikker sætter en ære i at konstruere motorerne, så der bliver længere og længere mellem olieskiftene. Men i alle instruktionsbøger står der også, at under ugunstige kørselsforhold, som f.eks. dem vi lige har nævnt, skal du skifte olie hyppigere end ellers. Nogle anbefaler, at du halverer skifteintervallerne, andre anbefaler olieskift for hver 5.000 km.

Hvad siger fabrikanten om olieskift i din bil?
Vær opmærksom på, hvilket skifteinterval fabrikanten anbefaler for din bil under ugunstige kørselsforhold. Venter du for længe med at skifte olie, risikerer du, at din motor slides op for hurtigt, og at du skal bruge mere olie og benzin. I værste fald risikerer du, at din motor brænder sammen, hvis der opstår det, man kalder “sort slam”.

Når olien ikke længere kan opsamle de urenheder, der opstår under forbrændingen, danner der sig slam i motoren, der kan resultere i, at motoren populært sagt får “forstoppelse”. Olien kan ikke længere nå frem til smørestederne, og i sidste ende kan det føre til, at motoren brænder sammen. Er du i tvivl om skifteintervaller, eller vil du vide mere om motorolie, så spørg på dit værksted. Ud fra kendskabet til netop dit kørselsmønster kan din mekaniker give dig den bedste vejledning.

Advarsel
Motorolier er i dag af meget høj kvalitet, og den internationale bil- og motorindustri har fastsat bestemte regler for, hvilke krav en motorolie skal opfylde. Men blander du din motorolie med nogle af de tilsætningsstoffer, som ofte lover forbedret kørselsøkonomi, længere levetid for motoren, risikerer du, at oliefabrikantens såvel som bilfabrikantens produktgaranti falder bort.

Når du blander motorolien med andre tilsætningsstoffer, er du ikke længere sikker på, at olien stadig opfylder de internationalt fastsatte krav til oliens sammensætning, og så kan det ske, at oliefabrikanten og/eller bilfabrikanten afviser et eventuelt erstatningsansvar.

Derfor råder vi dig til ikke at bruge den slags tilsætningsstoffer.

Gode råd fra Oliebranchen i Danmark